Toimari! Näin nostat markkinointitiimisi farmista kirkkaisiin valoihin
Bloogie
Nyt meillä on ammattimaisesti laadittu markkinointistrategia. Siis se dokumentti, joka vastaa kysymykseen ”MIKSI?” ja jonka laatimisessa ohimoiden hierominen liittyi liiketoiminnan – ja sitä kautta markkinoinnin – tavoitteisiin.
Nyt se pitäisi sitten vielä muuttaa lihaksi ja vereksi, tai vielä parempaa, euroiksi. Toisin sanoen ollaan hakemassa vastauksia kysymyksiin ”MITÄ, MISSÄ, MILLOIN?”.
Että nämä kolme ämmää näkisivät päivänvalon, tullaan resurssointiin. Suomeksi sanottuna: kuka tekee mitä häh?
Mitä tehdään itse ja mitä tekee kumppani? Jos tehdään itse, mitä (ja ketä) se meiltä vaatii? Jos tekee kumppani, mitä (ja ketä) se heiltä vaatii? Tarvitaanko tähän nyt toimistoa vai hoituisiko homma harkkarilta tai friikulta tai kumminkaimalta?
Entä paljon tähän kaikkeen palaa rahaa? Onko paljon paljon vai vähän? Miten panos-tuotto-suhdetta mitataan vai mitenkään? Joku markkinointiheppu sanoi jossain videoblogissa, että sitä pitäisi mitata. Saatan muistaa
kyllä väärin. Päätä särkee, joko on lounasaika?
Nämä ovat kaikki kelpo kysymyksiä, eikä ole pk-yritystä, joka ei ole muodossa tai toisessa niiden kanssa unettomia öitä viettänyt. Mutta yksi asia on varma: jos markkinoinnista puuttuu suunnitelmallisuus, niihin on mahdotonta löytää vastausta.
Huteja tulee joka tapauksessa, mutta strategian ohjaamassa paatissa tiedetään, mistä vuotaa ja osataan laittaa purkka oikeaan reikään. Versus tilanne, että joku tekee jotain milloin sattuu ehtimään. Siitä ei tule hullua hurskaammaksi, ja yksi kaunis päivä kulmahuoneen mahtikäsky lopettaa senkin vähän huitomisen. Hästäk eitoimimeillä.
Tällä poljennolla itse asiaan: miten rakennetaan markkinointitiimi? Me konsultoimme asiaa seuraavalla tavalla:
Aivan ensimmäiseksi määritä markkinointisi lähtötaso, vaikkapa alla olevaa kuvaa apuna käyttäen:
Listaa nyt asioita seuraaviin kohtiin:
- Mitä selkeitä ongelmia tiedät markkinoinnissanne olevan?
- Miten olet yrittänyt ratkaista niitä viimeisimmän vuoden aikana?
- Kuinka paljon olet käyttänyt tähän rahaa?
Nyt kun sinulle toivon mukaan alkaa kirkastua, mitä seuraavalle tasolle pääseminen vaatii, alkaa myös valjeta, millaista osaamista tarvitset.
Rakenna seuraavaksi yrityksellesi kuvitteellinen ”dream team” – eli mitä hanskaatte itse ja minkä sortin virtuooseja tarvitaan ulkopuolelta.
Saa suorittaa. Jos voin olla pohdinnassa avuksi, luuri näppiin.
PS. Tupakkiaskin taakse kirjattakoon huomioni yritysten talon sisälle palkkaamista markkinointikoordinaattoreista/assistenteista: yleensä asiakkaamme ovat olleet kyseiseen käsipariin hyvin tyytyväisiä. Viimeistään kun liikevaihto alkaa huidella seitsemässä numerossa ja värkeissä on varaa, kyseistä muuvia kannattaa ehdottomasti harkita.
Tämä ei tarkoita, etteikö kumppanille olisi edelleen käyttöä – päinvastoin, suuri virhe on myöskään olettaa, että nyt kaikki hoituu in-house, koska sellaista seppää ei ole keksittykään – mutta vihmerä koordinaattori pystyy tekemään koko joukon sellaisia arkisia askareita, joista toimistoille ei kannata maksaa. Sen lisäksi he ovat äärimmäisen tärkeä välipalikka yrityksen ja kumppanin välisessä kommunikoinnissa.
“Sinä et toimarina pitemmän päälle halua ottaa kantaa lehti-ilmoituksen sinisen sävyihin tai syventyä tuoreen somekampanjan klikkiprosentteihin. Trust me.
Sinä et toimarina pitemmän päälle halua ottaa kantaa lehti-ilmoituksen sinisen sävyihin tai syventyä tuoreen somekampanjan klikkiprosentteihin. Trust me.
Tämän keskustelun käyvät toimiston porukka ja yrityksen markkinointikoordinaattori, minkä jälkeen he esittävät yhteislauluna yhteenvedon tuloksista ja miten korkealta ja kovaa jatkossa pitää vetää. Ala sinä kirkua sitten, kun he tulevat vonkaamaan lisää hilloa. Taas.
PPS. Vielä muutama extratuuppaisu aiheeseen liittyen:
Ihmiset ympärilläni -teema oli möyhittävänä myös Bronxcastissa Timo Väänäsen kanssa TÄÄLLÄ.
Markkinointikumppanin valintaan saat tipsejä TÄÄLTÄ.
Markkinointistrategian luomiseen (luit kuitenkin tänne asti, vaikka kielsin) saat kättä pitempää TÄÄLTÄ.