Arvoisa toimitusjohtaja!

Sellainen olen itsekin, ja samalla tavalla oikeiden osaajien löytämisen ja pitämisen kanssa tuskaillut. Porukkaa on mennyt ja tullut kuin Stockmannin ovista näiden reilun 10 vuoden aikana, mitä olen yrityksiä johtanut.

Se pakotti katsomaan peiliin, koska sieltähän se syyllinen lopulta löytyy näissä hommissa. Lopulta tuijottelu johti siihen, että päätimme viestintätoimistona lähteä erikoistumaan tähän ongelmaan: kuinka auttaa organisaatioita vahvistamaan pito- ja vetovoimaansa.

Viestintä kun on molemmissa yksi tärkeimmistä palasista – ellei tärkein.

Ota yhteyttä!

 

On asiaa tutkittukin mm. LinkedIn:n toimesta.

Lopputulema oli, että vahva työnantajabrändi vähentää vaihtuvuutta jopa 28 prosenttia (pito) ja alentaa rekrytoinnin kustannuksia jopa 50 prosenttia (veto). Kun lähtemisen hintalapuksi (mm. Lähtijät-tutkimus) on määritetty noin puolen vuoden palkkaa vastaava summa jokaista lähtijää kohti, siitä voi laskea vaihtuvuudelle hintalapun. Se on iso – plus päälle kaikki se muu p*ska, mitä ei euroilla voi mitata.

Nyt olemme päässeet työssä sen verran pitkälle, että tiedämme pystyvämme auttamaan oikeastaan mitä tahansa yritystä lähtötasosta, toimialasta ja koosta riippumatta.

Työvoimapula ja kohtaanto-ongelmat tulevat pahenemaan tulevaisuudessa vielä rutkasti, ja kyllähän te työnantajina tiedätte, että jotain tarttis tehdä. Mutta mitä, missä, minkä verran ja mistä aloittaa? Siinäpä pulma – etenkin kun kaltaisemme toimistot pommittavat joka päivä omaa erinomaisuuttaan toitottaen.

Meillä Rookiessa aamuja on takana sen verran, että emme toitota vaan teemme.

Ongelmat – tai kutsutaan niitä mieluummin “kehittämiskohteiksi” – liittyvät käytännössä aina kolmeen asiaan:

  1. Suunnitelmallisuuteen
  2. Kykyyn erottua
  3. Mittareihin

Ota yhteyttä!

Tämä pätee sekä rekrytoitiin että työsuhteen aikana tapahtuvaan tekemiseen.

Kun tavoitteet on naulattu ja pahimmat pullonkaulat tunnistettu, nämä kolme osa-aluetta sopiviin paloihin pilkkomalla syntyy kehittämissuunnitelma ja aletaan ymmärtää mm. mitä sisältöjä tarvitaan ja missä kanavissa kannattaa huudella.

Pärnäsen korjaamo työnantajana, työnantajalupaus, uratarinat, arvot ynnä muut ovat totta kai tärkeitä, mutta vaikuttavuus rakentuu sillä, että tiedetään mitä tehdään, tehdään se suunnitelmallisesti ja erottuvasti ja mitataan oikeita asioita.

Viime kädessä merkitystä on ainoastaan sillä, että vaihtuvuus vähenee ja rekrytoinnin laatu ja teho paranevat. Näitä me seuraamme, ja kaikki muut mittarit ovat oikeastaan vain tienviittoja matkalla aurinkoon. Älkäämme siis langetko höpötyksiin tavoittavuuksista ja muusta toisarvoisesta, ellei niillä ole todistettavaa korrelaatiota ainoaan olennaiseen: paranevatko pito ja veto.

Tekeminen on loppujen lopuksi varsin loogista ja projekti mitoitetaan aina niin, ettei se kuormita teitä liikaa – olivatpa kyseessä ihmiset tai eurot. Tärkeintä on saada ymmärrys, mitä pitää tehdä ja lähteä tekemään.

Tässä pystymme auttamaan, tehtaan takuulla.

Miten edetään? Olkaa yhteydessä minuun, niin sovitaan 30-60 minuutin juttutuokio. Lupaan, että sen jälkeen olette paljon viisaampia ainakin kahdessa asiassa:

  • mistä löytyvät helpoimmat kehittämiskohteet (tai jos paketti on pitkälti kasassa, miten erottuvuutta voi parantaa)
  • vaikuttaako Rookien porukka sellaiselta, jonka kanssa voisi lähteä asioita edistämään

Ajat ovat mitä ovat, ja voi olla, ettei juuri nyt ole paukkuja tehdä mitään ylimääräistä. Se on ihan ok, mutta tämä keskustelu kannattaa silti käydä. Kun aika sitten koittaa, onpahan olemassa alustava ymmärrys siitä, mitä tuleman pitää.

Olipa kumppanina me tai joku muu, kovin pitkään ei kannata ihmetellä. Useimmat kilpailijanne ovat vielä unessa asian suhteen, mutta tässä on yritysten tulevaisuuden kannalta kyse niin isosta asiasta, että jossain kohtaa nekin alkavat heräillä. Se tarkoittaa suoraan sitä, että hommaan on investoiva enemmän.

Ollaan siis yhteydessä.

Arttu K.

PS. Pidän aktiivisesti meteliä asiasta LinkedIn:ssä. Käy kurkkaamassa ja viskaa kutsulla, jos siltä tuntuu.