Se iso ero.

Mikä erottaa työnantajabrändäykseen vihkiytyneen Rookie Communications Oy:n perus mainostoimistojantusista? (Tämä kaikella kunnioituksella ❤️.) Tai siitä, että tehdään itse?

Tulokset. Tätä eivät ne jantuset tai oma porukka halua myöntää, mutta fakta se on. Emme me lämpimiksemme kaiva syvemmältä kuin muut, vaan siksi, että se tuottaa tulosta.

Rekrymarkkinointi ja suunnitelmallinen työnantajamielikuvan rakentaminen ovat isoja satsauksia. Euroja palaa mediaan ja tuotantoihin, työhön ja mahdollisiin kumppaneihin. Mutta se vasta kalliiksi tulee, jos oikeaa osaamista ei löydy tai rekryt menevät pieleen. Siksi asiaan kannattaa satsata.

Alla todisteena pari tuoretta rekrykampanjaa, joissa molemmissa tulokset olivat todella kovia suhteessa käytettyyn mediabudjettiin. Kampanjat tavoittivat kohderyhmää erinomaisesti ja – mikä tärkeintä – houkuttelivat tuhatmäärin kandidaatteja tutustumaan avoimiin paikkoihin.

Jää mieleen!

Mutta miksi teitä kiinnostaisi saada 5.000 uteliasta verkkosivuillenne pyörimään, kun muutama oikea hakija riittäisi?

Siksi, että niiden “oikeiden” perässä ovat kaikki muutkin. Tästä syystä kampanjan tavoitteena on oltava myös se, että onnistutaan jättämään muistijälki suureen yleisöön. Mitä ei myöskään välttämättä tule ajateltua, niin työnantajamarkkinointi on erittäin tehokasta brändimarkkinointia.

Ns. passiivisia hakijoita – heitä, jotka vasta katselevat, voisivatko kahvi ja meininki olla tuoreempaa jossain muualla – on nimittäin kolminkertainen määrä aktiivisiin työnhakijoihin verrattuna. Kun hetki lähteä sitten joskus koittaa, positiivisen muistijäljen jättäminen nousee arvoon arvaamattomaan.

Eikä haittaa ole siitäkään, että kampanjan huomaa joku toinen sanansaattaja: äiti, puoliso, ystävä tai kumminkaima.

Esimerkiksi tämä video tuottaa säännöllisesti hakemuksia vielä tänäkin päivänä, vuosia ensi-illan jälkeen.

Kysy lisää!

Pari muuta esimerkkiä:

1.700 uutta jäsentä vuodessa

Tässä kampanjassa tavoitteena on ollut saada uusia jäseniä eräälle yhdistysasiakkaallemme.

Keinot ovat hyvin samat kuin rekrykampanjoissa, ja kuten tilastoista voi nähdä, uusia jäseniä on saatu digimarkkinoinnilla vuoden aikana 1.700.

Yhden uuden jäsenen hankintahinnaksi tulee reilut kuusi euroa. Todettakoon, että panos-tuotto-suhde on kohdallaan.

No kun tämä nyt vaan toimii

Ja sitten tuore kampanja, joka on itse asiassa vielä käynnissä tätä kirjoitettaessa. Hakemuksia oli tullut ensimmäisen viikon aikana toistakymmentä – pestiin, johon asiakas epäili, saadaanko hakemuksia lainkaan.

Kuten käytetystä budjetista voi nähdä, ei onnistuminen välttämättä ole resurssikysymys.

Vetoa, pitoa ja euroja

Sanoohan sen maalaisjärkikin: jos organisaation viestintä on kiinnostavaa ja tunteita herättävää, kyllä se omaa porukkaakin hivelee. Kun viestinnän imuun lisätään nippu pitovoimaa lisääviä toimenpiteitä, kuten sisäisen viestinnän kehittäminen, alkaa olla kova paketti kasassa.

On tätä tutkittukin: vahvan työnantajabrändin on todettu vähentävän henkilöstön vaihtuvuutta jopa lähes kolmanneksella ja rekrytoinnin kustannuksia vielä enemmän, noin puolella. Rekrymarkkinoinnin ja rekrytoinnin kustannukset pystyy laskemaan jollain tasolla jokainen organisaatio, mutta myös vaihtuvuudella on hintalappu – ja iso onkin.

Vaihtuvuuden kustannukseksi on arvioitu vähintään puolen vuoden palkkaa vastaava summa jokaista lähtijää kohti. Esimerkiksi sadan ihmisen työyhteisössä, jossa vaihtuvuus on 10 prosenttia ja mediaanipalkka 3.000 euroa/kk, tämä tarkoittaa lähes 200.000 euron kustannusta. Joka vuosi.

Kun toimeen päätetään ynnäilyn lopputuloksena ryhtyä, eikö kannata tehdä se kunnolla kyseiseen osa-alueeseen erikoistuneen toimijan kanssa? Ehkä olemme hieman puolueellisia, mutta kannattaa.

Ole yhteydessä Anttiin tai Arttuun, niin jutellaan alkuun puolituntinen ja katsotaan, mitä tämä kaikki voisi teillä tarkoittaa. Juttutuokio ei tietenkään sido mihinkään, ja uusia ajatuksia saatte ihan varmasti jo siltä istumalta.

PS. Pidämme aiheesta ääntä myös Bronxcast-podcastissa. Ota seurantaan! 

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.

Asiakkaitamme

Taksi Itä-Suomi
Punamusta
Phillips Medisize
Mimmit koodaa
Joensuu
Iivari Mononen
EFM Group
Siun Sote
Suomi Tyres
Soimu
Öljypiste
Kesla
Parikkalan Valo
Orimattila
Eläkeliitto
Oma Häme
Destia

Jos et meitä usko, usko asiakkaitamme

”Rookielta saimme heti rohkean ja muista erottuvan tarjouksen, joka jo itsessään herätteli nauruhermoja. Työskentely Rookien tiimin kanssa oli saumatonta, ja voin lämpimästi suositella yhteistyötä.”
Projektipäällikkö Anssi Kekkonen, Karelia-amk
”Sujuva ja tehokas työskentely Rookien kanssa auttoi meitä tunnistamaan omat vahvuutemme työnantajana. Arvostamme Rookiessa erityisesti sitä, että hommat sujuvat sovitusti ja asiakkaasta välitetään oikeasti.”  
Kaupunginjohtaja Kalle Larsson, Orimattila
”Rookie on ollut viestintäkumppanimme jo viiden vuoden ajan ja pystyy reagoimaan nopeasti erilaisiin ja yllättäviinkin tarpeisiin. Asiantuntevissa, mutta silti rennoissa merkeissä yhteistyötä on mukavaa tehdä.”
Myyntipäällikkö Mika Lirkki, Parikkalan Valo Oy
”Rookien luovat toteutukset ovat olleet oivaltavia ja hauskoja, ja yhteistyö on ollut todella ketterää. llman Rookieta puhuvat lampaat eivät olisi markkinoineet aitapaaluja Iso-Britanniassa.” 
Markkinointipäällikkö Juha Pelli, IIvari Mononen Group
”Rookien kanssa on jumpattu menestyksellä jäsenhankintaa somekanavissa, joten yhteistyötä on ollut mielekästä jatkaa.”
Viestintäpäällikkö Janne Kettunen, Eläkeliitto