Hyödynnämme evästeitä varmistaaksemme Sinulle parhaan mahdollisen palvelun. Voit hallinnoida itse, mitä evästeitä palvelussa otetaan käyttöön ja muuttaa asetuksiasi helposti milloin tahansa.
Mikä erottaa työnantajabrändäykseen vihkiytyneen Rookie Communications Oy:n perus mainostoimistojantusista? (Tämä kaikella kunnioituksella ❤️.) Tai siitä, että tehdään itse?
Tulokset. Tätä eivät ne jantuset tai oma porukka halua myöntää, mutta fakta se on. Emme me lämpimiksemme kaiva syvemmältä kuin muut, vaan siksi, että se tuottaa tulosta.
Rekrymarkkinointi ja suunnitelmallinen työnantajamielikuvan rakentaminen ovat isoja satsauksia. Euroja palaa mediaan ja tuotantoihin, työhön ja mahdollisiin kumppaneihin. Mutta se vasta kalliiksi tulee, jos oikeaa osaamista ei löydy tai rekryt menevät pieleen. Siksi asiaan kannattaa satsata.
Alla todisteena pari tuoretta rekrykampanjaa, joissa molemmissa tulokset olivat todella kovia suhteessa käytettyyn mediabudjettiin. Kampanjat tavoittivat kohderyhmää erinomaisesti ja – mikä tärkeintä – houkuttelivat tuhatmäärin kandidaatteja tutustumaan avoimiin paikkoihin.
Mutta miksi teitä kiinnostaisi saada 5.000 uteliasta verkkosivuillenne pyörimään, kun muutama oikea hakija riittäisi?
Siksi, että niiden “oikeiden” perässä ovat kaikki muutkin. Tästä syystä kampanjan tavoitteena on oltava myös se, että onnistutaan jättämään muistijälki suureen yleisöön. Mitä ei myöskään välttämättä tule ajateltua, niin työnantajamarkkinointi on erittäin tehokasta brändimarkkinointia.
Ns. passiivisia hakijoita – heitä, jotka vasta katselevat, voisivatko kahvi ja meininki olla tuoreempaa jossain muualla – on nimittäin kolminkertainen määrä aktiivisiin työnhakijoihin verrattuna. Kun hetki lähteä sitten joskus koittaa, positiivisen muistijäljen jättäminen nousee arvoon arvaamattomaan.
Eikä haittaa ole siitäkään, että kampanjan huomaa joku toinen sanansaattaja: äiti, puoliso, ystävä tai kumminkaima.
Esimerkiksi tämä video tuottaa säännöllisesti hakemuksia vielä tänäkin päivänä, vuosia ensi-illan jälkeen.
Tässä kampanjassa tavoitteena on ollut saada uusia jäseniä eräälle yhdistysasiakkaallemme.
Keinot ovat hyvin samat kuin rekrykampanjoissa, ja kuten tilastoista voi nähdä, uusia jäseniä on saatu digimarkkinoinnilla vuoden aikana 1.700.
Yhden uuden jäsenen hankintahinnaksi tulee reilut kuusi euroa. Todettakoon, että panos-tuotto-suhde on kohdallaan.
Ja sitten tuore kampanja, joka on itse asiassa vielä käynnissä tätä kirjoitettaessa. Hakemuksia oli tullut ensimmäisen viikon aikana toistakymmentä – pestiin, johon asiakas epäili, saadaanko hakemuksia lainkaan.
Kuten käytetystä budjetista voi nähdä, ei onnistuminen välttämättä ole resurssikysymys.
Sanoohan sen maalaisjärkikin: jos organisaation viestintä on kiinnostavaa ja tunteita herättävää, kyllä se omaa porukkaakin hivelee. Kun viestinnän imuun lisätään nippu pitovoimaa lisääviä toimenpiteitä, kuten sisäisen viestinnän kehittäminen, alkaa olla kova paketti kasassa.
On tätä tutkittukin: vahvan työnantajabrändin on todettu vähentävän henkilöstön vaihtuvuutta jopa lähes kolmanneksella ja rekrytoinnin kustannuksia vielä enemmän, noin puolella. Rekrymarkkinoinnin ja rekrytoinnin kustannukset pystyy laskemaan jollain tasolla jokainen organisaatio, mutta myös vaihtuvuudella on hintalappu – ja iso onkin.
Vaihtuvuuden kustannukseksi on arvioitu vähintään puolen vuoden palkkaa vastaava summa jokaista lähtijää kohti. Esimerkiksi sadan ihmisen työyhteisössä, jossa vaihtuvuus on 10 prosenttia ja mediaanipalkka 3.000 euroa/kk, tämä tarkoittaa lähes 200.000 euron kustannusta. Joka vuosi.
Kun toimeen päätetään ynnäilyn lopputuloksena ryhtyä, eikö kannata tehdä se kunnolla kyseiseen osa-alueeseen erikoistuneen toimijan kanssa? Ehkä olemme hieman puolueellisia, mutta kannattaa.
Ole yhteydessä Anttiin tai Arttuun, niin jutellaan alkuun puolituntinen ja katsotaan, mitä tämä kaikki voisi teillä tarkoittaa. Juttutuokio ei tietenkään sido mihinkään, ja uusia ajatuksia saatte ihan varmasti jo siltä istumalta.
PS. Pidämme aiheesta ääntä myös Bronxcast-podcastissa. Ota seurantaan!
Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.