Työnantaja: älä pidä kynttilääsi vakan alla
Bloogie:
Asiakkaillamme on usein ongelma liittyen rekrytointeihin. Eikä se ole se, mitä luulette. Tai on se sekin: työvoiman saatavuus. Mutta on yksi toinenkin.
Kun nimittäin alamme kysellä ihmisiltä sitä, millainen mielikuva ihmisillä yrityksestä on, vastaus on alakoululaisten gallupeista tuttu, lyhyt ja tyhjentävä ”ihan kiva”. Vastaus on kaiken lisäksi usein sama, kysyttiinpä sitten omilta työntekijöiltä tai yrityksen ulkopuolisilta henkilöiltä.
Lyhyemmin: kukaan ei tunnu tietävän firmasta mitään.
Syynä on se, ettei työnantaja ole osannut kertoa asioista. Eli viestinnästä, niin sisäisestä kuin ulkoisestakin.
Perusasiat ennen ja nyt
Ennen vanhaan haalariukot saivat jurnuttaa pukukopeissa minkä jaksoivat, mitäpäs tuosta. Karavaani kyllä kulkee vaikka koirat räksyttävät.
Nykymaailmassa se ei kuitenkaan riitä, vaan on osattava kaivaa esiin ne itsensä kilpailijoista erottavat hyvät puolet JA pitää niitä esillä sekä julkisesti että firman seinien sisällä. Eli kysyä itseltään (ja rehellisesti vastata) esim. seuraavia:
- Onko palkkaukseni kilpailukykyinen ja reilu?
- Tarjoanko työntekijöilleni mahdollisuuksia kehittyä; osallistua koulutuksiin, mentorointeihin jne.?
- Tarjoanko joustoja, työterveyspalveluja tai muita työntekijöiden hyvinvointiin liittyviä etuuksia?
- Olenko kertonut (edes työntekijöilleni) näkemykseni monimuotoisuudesta, vastuullisuudesta tai esimerkiksi yhteisöllisyydestä? Tai siitä, miten ajatukseni heijastuvat yrityksessäni tehtyihin linjauksiin?
- Jotain muuta, mitä?
Noihin vastaamalla pääset jo vähän jyvälle, siitä mitä sinun pitäisi viestiä. Seuraavaksi on esissä sitten se toinen iso kysymys: miten niistä pitäisi viestiä. Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää rehellisyyttä ja avoimuutta. Ja sitä, ettei pidä mennä väittämään mustaa valkoiseksi (tai toisin päin). Siitä kärvähtää äkkiä, ja vaikutukset ovat täysin päinvastaiset kuin tarkoitus.
Jutellaan tarkemmin vaikka tuolla meidän neukkarissa tässä joku kerta?