Työnantajabrändi olet sinä
Bloogie
Niille, ketkä tuskailevat rekrytointien kanssa, ei tarvinne erikseen selittää mitä työvoimapula tarkoittaa.
Työntekijöitä on vapailla markkinoilla yhä vähemmän, ja kun kilpailu kovenee, eivät vanhat konstit päde. Siinä kisassa pelkkä työpaikka itsessään ei ole minkään väärti, vaan kylkeen on osattava tarjota muutakin. Kuten ilmapiiriä, joustoja, palkanlisiä ja sosiaalietuuksia.
Monen vanhan liiton patruunan harjoittama “management by perkele”, eli kaikenlainen vittuilu, tuittuilu ja kellon kyttääminen kantavat nyt hedelmää. Maine on hankittu ja väittämällä siitä ei pääse eroon.
Sanoisin, että aika toivotonta on sellaisella työnantajalla näinä päivinä. Maineen korjaaminen vaatii asenteen korjaamista käytännössä, ja vie kauan ennen kuin asia korjaantuu.
Jos et ole hyvä työnantaja, älä mainosta itseäsi sellaisena. Ole ensin, mainosta sitten.
Haasteita on myös niillä työnantajilla joilla asiat ovat olleet hyvin. Yrityksen henki on hyvä, käytössä on henkilöstöetuja, joustot toimivat ja niin edelleen, mutta ongelma on siinä, ettei tästä kaikesta osata kertoa. Kuitenkin, ne ovat juuri niitä asioita, jotka saavat työnhakijan vaakakupin kallistumaan juuri sinun yrityksesi suuntaan.
Viidakkorumpu kantaa tietyn matkan päähän, mutta se ei riitä.
Viidakkorumpu kantaa tietyn matkan päähän, mutta se ei riitä. Asiat on nostettava itse tikun nokkaan, verkkosivuille ja viestintään kaikkineen. Tullaan siis vahvasti brändimarkkinoinnin pelikentille, työnantajan näkökulmasta.
Tässä toimivat periaatteessa samat lainalaisuudet kuin brändimarkkinoinnissa yleensä. Niistä kenties tärkein on se, ettei kannata sortua pelkästään väittämään tai julistamaan olevansa jotakin. Sen sijaan esiin kannattaa nostaa käytännön asioita, jotka osoittavat, millainen työnantaja olet.
Verkko mahdollistaa tiedon levittämisen laajoillekin yleisöille suhteellisin pienellä rahallisella panostuksella. Henkilöstöesittelyjen ja uratarinoiden julkaiseminen blogeissa, firmasi arjen esitteleminen somepostauksissa tai vaikkapa suora mainonta vasta valmistuville tai kilpailijan työntekijöille… konstit ovat monet.
Lyhyesti: jos olet hyvä työnantaja, kerro siitä ihmeessä kaikille!
Ja jos et ole, älä mainosta itseäsi sellaisena. Ole ensin, kerro sitten. Tai vielä parempi: auta muita kertomaan.
SINÄ OLET FIRMASI TYÖNANTAJABRÄNDI (AINAKIN ISO OSA SITÄ)
Kenttätesti: tervehtivätkö tai heittävätkö työntekijäsi sinulle toverillista herjaa kun kävelet tuotantotilojen poikki? Vai kiristelevätkö hampaitaan ja katselevat muualle?
Sillä on merkitystä parkkeeraatko autosi aamuisin samaan ruudukkoon muun työporukan kanssa vai sujutatko työsuhde-Audisi johtoportaan omaan katokseen. Samoin sillä, asteletko lounaalle henkilöstöravintolaan vai luiskahdatko päivittäin ”bisneslounaalle” kaupungille, parempien patojen ääreen. Miten puhut ihmisistä henkilöstösi kuulleen. Miten puhut henkilöstöllesi.
Jos yrityksen ”henkilöstövisio” on olla “toimialan vetovoimaisin työnanataja”, sille on löydyttävä katetta arjesta.
Kauan sitten erään teollisuusfirman työporukka oli virkistysmatkalla naapurikaupungissa. Päivä ja ilta sujuivat perinteisissä merkeissä ja illan päätteeksi pikkubussi kurvasi viellä nakkikioskille, josta oli tarkoitus ottaa iltapalaa. Firman omistaja ja toimitusjohtaja joutui syystä tai toisesta suukopuun nakkikioskin omistajan kanssa, eikä saanut tilaustaan lopulta lainkaan. Tästä suivantuuneena työporukka kaatoi miehissä koko grillivaunun kyljelleen.
Yliampuva reaktio, en suosittele. Mutta jotakin ko. herran suhteesta alaisiinsa se kertoo. Porukka oli valmis menemään aika (lue: liiankin) pitkälle johtajansa loukatun kunnian puolesta.
(Toimari maksoi viulut kyselemättä. Tarina ei kerro, käytiinkö samalla kioskilla koskaan uudestaan.)
HR:N HOMMIA?
Puhuminen asiakkaittemme kanssa työnantajamielikuvasta on usein rajankäyntiä HR:n tehtäväkentän kanssa. Raja on joskus ohut, mutta se on kuitenkin olemassa.
Parhaat henkilöt luomaan ja ylläpitämään yrityksen työilmapiiriä ja koko tekemisen kulttuuria löytyvät firman omistajista ja ylimmästä johdosta.
Henkilöstöhallinnon tehtävänä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita suunnittelemalla ja kehittämällä henkilöstöön liittyviä toimintoja yrityksen strategia ja toimialan erityispiirteet huomioiden. HR:n tavoite on saada osaavat ihmiset oikeaan tehtävään tekemään tuloksellista työtä yrityksessä. (Männistö, 18.10.2017.)
Se, millainen ilmapiiri ja kulttuuri yrityksessä vallitsee, on kaikelle tuolle alisteista vain mutkan kautta. Tuottavaa työtä voi näet painaa hampaat irvessäkin. Tuottavuus toki useimmiten paranee samaa tahtia kuin tekijän hymy levenee, mutta se ei onnistu HR-päälliköltäsi yksin.
Sinä olet työnantaja. Työnantajabrändisi on sinun brändisi.