Yksinkertaisin tapa jättää kilpailijat nielemään tomua sisältö­markkinoinnissa

Kategoriat Bloogie

Bloogie

Koska luet tätä, lienemme yhtä mieltä siitä, että yrityksen pitää esiintymän asiantuntijana omassa kuplassaan. Tämä tapahtuu useimmiten sisältömarkkinoinnin keinoin: tuotetaan halutulle kohderyhmälle suunnattua konsultoivaa, ei-kaupallista sisältöä, joka auttaa heitä omassa pohdinnassaan toimialasi problematiikkaan liittyen. Tyypillinen esimerkki tästä on blogi..

Jos yritys ei tuota säännöllisesti asiantuntijasisältöä, siihen on kolme syytä:

  1. Menee vielä liian hyvin ja/tai kasvuhaluja ei ole
  2. Yritys ei ymmärrä, mikä sisältömarkkinoinnin merkitys on aikana, jona asiakas/työntekijä/päämies valitsee tanssiparinsa pitkälti verkossa tapahtuvan omatoimisen perehtymisen pohjalta
  3. Ollaan kusessa ja (taktisella) markkinoinnilla haetaan ainoastaan pikavoittoja, tai sitä ei tehdä resurssien puutteessa ollenkaan, jolloin käytännössä ainoa mahdollisuus muuttaa tilanne on intensiivinen rukoilu

Sisältömarkkinointi ei sinänsä ole mikään uusi asia, ja sen tärkeyden valtaosa kasvua tavoittelevista ja täten markkinointiin investoivista yrityksistä oivaltaa. Seuraa kysymys: kuinka varmistamme, että oma machetemme on sisältöviidakon terävin?

Kaikki ymmärtävät, että ulostulot kuten ”Viisi tapaa käyttää Facebookia ilman housuja” ovat googlailun tulosta, eivätkä juuri kerro yrityksen asiantuntijuudesta. Tai kertovat sen verran, että tällainen lista on tuottajan näkökulmasta ollut ajankohtaista julkaista. Toki ulkoistetulla googlailulla on oma arvonsa, semminkin jos väliin uitetaan omia näkemyksiä aiheen tiimoilta, ja mekin näitä mukavia pikku välipaloja tuotamme. Vuoria niillä ei kuitenkaan siirretä.

No millä sitten siirretään? Johtaja Käyhkö on hyvä ja kertoo. No, minäpä kerron: alkakaa hyödyntää sisällöissänne markkinadataa.

Jos menette Rookien etusivulle, siellä seisoo ensimmäisenä seuraava teksti:

Vain 4 % mainoksista toimii

Brittitutkimuksessa selvitettiin, että keskiverto lontoolainen näkee kaikki tuutit mukaan luettuna keskimäärin tuhat mainosta päivässä. Näistä hän muisti 24 tunnin kuluttua vaivaiset 11 prosenttia, joista seitsemän prosenttia negatiivisesti (”se hel**tin firma, jonka mainos keskeytti kissavideoni”).

Tämä tarkoittaa, että onnettomat neljä prosenttia mainostajista onnistui tavoitteessaan eli jättämään positiivisen muistijäljen ja kenties vaikuttamaan itselleen edullisesti asiakkaan ostopäätökseen. Kaikkien muiden haulit ropisivat lepikossa tai jäivät tyystin piippuun. Oletamme suhdeluvun olevan sama, oltiinpa Lontoossa tai Rymättylässä.

Sitten hyvä uutiset: suurin osa markkinoinnista on sellaista kuraa, että tuohon neljään prosenttiin mahtuminen on mahdollista. Se kuitenkin vaatii rohkeutta, luovuutta ja aitoa halua erottua kilpailijoista.

Jos niitä löytyy, olet saapunut kohteeseen. ❤️

Muun muassa tarjouksistamme löytyy lisää vastaavaa dataa. Miksi? Siksi että haluamme potentiaalisen asiakkaan ymmärtävän heti kättelyssä, että tyylilajimme ei ole tämä siksi, että meistä itsestämme on kiva puuhastella tällaisia juttuja. Se on se siksi, että koska asia on tutkitusti näin, ratkaisumme siihen on tämä. Tämän jälkeen esitämme todistusaineistoa (case-esimerkit), että olemme oikeassa.

Toinen syy, miksi markkinadataa kannattaa hyödyntää, on edellä mainittu luotetun asiantuntijan aseman rakentaminen, mihin tutkimustieto antaa aivan uuden ulottuvuuden. Pelkästään se, että tällaista tietoa ollaan osattu kaivaa ja hoksattu omassa toiminnassa (ja viestinnässä, kuten juuri teen) hyödyntää, on merkki kilpailijoita syvemmästä ymmärryksestä.

Ja vielä kolmanneksi: sisältömarkkinoinnin perimmäinen tavoite on auttaa asiakasta onnistumaan ostopäätöksessään. Mikäpä olisikaan tässä vihmerämpi konsti kuin tarjota dataa siitä, kuinka ja miksi aiemmat kandidaatit ovat samassa tilanteessa onnistuneet tai epäonnistuneet.

Tämä kaikki pätee yhtä lailla myyntimateriaaleihin. Tsekkaapa huviksesi, millä kalvolla teidän firmanne sulkeiset alkavat; omaa ihanuuttaanne hehkuttaen vai kylmäävää dataa asiakasta piinaavan ongelman mahdollisista seurauksista esittäen (ongelman, jonka te täydellisesti ymmärrätte ja johon teillä on sattumoisin ratkaisu).

PS. Kun nupit on jo käännetty kymppiin, yhdestoista pykälä on se, että markkinadatan lähde olette te itse. Esimerkiksi me voimme antaa satoihin toteutuksiin pohjautuen hyvinkin tarkan ennusteen markkinointikampanjaan tarvittavasta mediabudjetista riippumatta siitä, onko kanavia yksi vai viisi. Tätä tietoa ei muuten googlaamalla löydy.

Kun vähän ohimoita hieraisee, vastaavaa kokemusperäistä tietoa löytyy firmalta kuin firmalta. Jos ei löytyisi, putiikkia tuskin enää edes olisi. Siis älä istu datan päällä, vaan hommaa sillä asiakkaita!

Lähde (syytä mainita):
https://www.amazon.com/Post-Truth-Business-Rebuild-Authenticity-Distrusting-ebook/dp/B07HQMHP4C

Rookiemedia

Ota yhteyttä!