Yllättävän mukavalla asialla lähdin soittelemaan - Rookie Communications

Yllättävän mukavalla asialla lähdin soittelemaan

Yllättävän mukavalla asialla lähdin soittelemaan

Kirjoitin muutama viikko sitten siitä, kuinka puhelimesta on tullut kättemme kyborginen jatke (https://www.rookiecom.fi/valtias-puhelin-ja-sekopaiset-elohiiret/). Suhteemme puhelimeen on kaksipiippuinen, sillä samaan aikaan osa nuorista pelkää puhelimella soittamista ja vieraisiin numeroihin vastaamista.

Ilmiö ei ole uusi, mutta nyt se näkyy myös työelämässä. Tutkimushaastattelijan tehtävään on vaikea löytää tekijää eikä työnhakijaa saa puhelimitse kiinni, koska osa pitää puhelimensa visusti äänettömällä eikä vastaa puheluihin, jotka tulevat vieraasta numerosta. (KSML 22.10.2018)

En sano, että puhelupelko olisi väistämätöntä tai tavallista tai että yksilön täytyisi jumittua sen ikeeseen ja missata tuikitärkeät mahdollisuutensa, mutta sanon vain sen, ettei tilanne varsinaisesti yllätä minua.

Hui! Tuntematon numero

Ihminen alkaa näpytellä ensimmäisiä whatsapp-viestejään heti, kun sormet ja aivot siihen taipuvat. Kosketusnäyttöä osaa käyttää parivuotiaskin, ja lankapuhelin näyttää alakouluikäisen silmissä esihistorialliselta välineeltä.

Kuvat, videot ja ääniviestit pomppivat kaverilta toiselle parilla sormen tökkäyksellä milloin ja missä vain, ja kun asiointi hoituu netin chatissa nopeammin kuin jonottaminen puhelinpalveluun, niin luuria kaipaa korvalleen yhä harvempi yhä harvemmin.

Kun soppaan lisätään ankeantylyjä kokemuksia terveyskeskuksen puhelinpäivystyksestä ja hädintuskin täysikäisenä läpi nitkuteltu kesä puhelinmyyjänä kiukkuisen vastahakoisine ostajaehdokkaineen, ei kai ole hirveän suuri ihme, että kehityskaaren päässä on nuoria aikuisia, joiden pahin pelko on näytössä vilkkuva vieras numero tai tarve soittaa virastoon.

Mokasinksmie?

Puhelupeloista huolimattakin on selvää, että kukaan ei enää voi luottaa aktiivisen odottelun ja auki olevan puhelimen voimaan asiakkaiden toivossa. Elämme tsiljoonien yhteydenpitokanavien aikakautta. Yhä useampi valitsee yhteydenottovälineeksi mieluiten jonkin muun kuin puhelimen. On yhä tärkeämpää, että yritys on tavoitettavissa esimerkiksi verkkosivujen chatissa tai vaikka Instagramissa.

Nuoret aikuiset kääntyvät yhä useammin puhelimen sijasta toisenlaisten viestintäkanavien puoleen. Puhelinsoitto on intiimi tapa lähestyä ihmisiä, ja se kannattaa pitää mielessä, jos suunnittelet vaikkapa soittokierrosta potentiaalisille asiakkaillesi.

Maksoin itse muutama viikko sitten ensimmäistä kertaa elämässäni pysäköinnin mobiilisovelluksella. Tovi sen jälkeen mobiilisovelluksen firman edustaja soitti minulle. Valehtelematta ensimmäinen ajatukseni oli, että olen varmaankin mokannut jotakin sovelluksen käytössä.

Ei. Hän soitti ihan vain kysyäkseen, että miten meni. Sujuiko sovelluksen asentaminen hyvin, oliko sovellusta helppo käyttää ja olisinko toivonut, että jotakin olisi ollut toisin.

Yllättävän harmitonta

Yleensä, kun tuntematon numero soittaa, on kyseessä epätoivoinen yritys myydä jotakin tai vähintään saada vastaukset kaksikymmenkohtaiseen kyselyyn. Yleensä soittaja kuulostaa siltä, että hän lukee vuorosanansa paperista kuten kaikille sadoille muillekin samana päivänä. Yleensä kieltäytymistä seuraa vielä väkinäinen jatkomyyntipuhe.

Siksi suhtaudun tällaisiin puheluihin epäilevästi. Tällä kertaa olin kuitenkin positiivisesti yllättynyt, kun minulle soitettiin.

Mieshenkilö langan päässä jutusteli luontevasti, eikä hänellä todella ollut muuta asiaa kuin tarkistaa, olinko tyytyväinen. Ja kun olin, se riitti hänelle. Toivottelimme hyvät päivänjatkot, ja jatkoin työpäivää.

Välitä ja auta

Ihminen ei tykkää sanoa ei. Siksi puhelinmyyjien soitot tuntuvat monen korvassa ahdistavan epämiellyttävältä. Harva tykkää siitä, että vieras soittaja pyytämättä ja yllättäen vie paljon aikaa tai tyrkyttää jotakin.

Moni kuitenkin tykkää siitä, kun tulee olo, että minusta välitetään. Tällaista välittämisen näkökulmaa hyödyntämällä voisimme ehkä muuttaa asenteita. Sillä mitä se myyminenkin parhaimmillaan ja taitavimmillaan on? Auttamista.

Autetaan siis, ja tarjotaan apua siellä, missä tiedämme asiakkaidemme sitä odottavan.