Yllätysmomentti - Rookie Communications

Yllätysmomentti

Yllätysmomentti

Tarvitsin uudet talvirenkaat. Menin ostamaan niitä liikkeestä, jonka mainokset olivat näkyneet some-feedissäni. Mainokset olivat rentoja, hauskoja ja yllätyksellisiä.

Erottuivat edukseen.

Menin liikkeeseen juuri näiden mainosten takia. Aikaisempaa kokemusta liikkeestä ei ollut – en edes tiennyt liikkeen olevan olemassa.

Liikkeessä sain hyvää palvelua, tai jos rehellisiä ollaan, erittäin hyvää. Ei kuitenkaan mitään superwauta, vaan erittäin hyvää peruspalvelua.

Tein kaupat renkaista, jätin vanteet ja sovittiin, että ilmoittelevat, kun kumit ovat vanteilla. Viesti tuli, oli kiire, en päässyt hakemaan renkaita.

Seuraavaksi tuli viesti, jossa kerrottiin, että he ovat viikonloppunakin auki, jos en arkena kerkeä paikalle.

En kerennyt.

Seuraavaksi tuli WhatsAppi suoraan yrittäjältä itseltään. En tuntenut häntä ennestään. Yrittäjä kertoi, että voidaan tuoda renkaat kotiinkin. Eikä maksaisi mitään, kun satuin asumaan heidän kotimatkansa varrella.

Kiitin ja sanoin, että saitte juuri kanta-asiakkaan.

Tilasimme kotiimme perusteellisen siivouksen yritykseltä, jonka massasta erottuva viestintä oli tullut niin ikään somessa eteeni.

Siivoojat tulivat aamulla sovittuun aikaan. Vaihdoimme muutaman sanan ennen kuin lähdin töihin. Sanoin ovelta, että puhdistelen itse sitten jossain vaiheessa pesuhuoneen lattiakaivot ja lavuaarien hajulukot. Siivoojat tekivät työnsä ja olivat jo lähteneet, kun tulin töistä.

Tuli lauantai ja ajattelin, että nyt se on pakko ottaa itseään niskasta kiinni ja ryhtyä repimään lattiakaivon uumenista sitä hiusten, saippuan ja muun mähmän sekoitusta, joka sinne oli pesiytynyt.

Ahdisti ja tunsin viemärin pistävän hajun jo nenässäni.

Repäisin lattiakaivon ritilän irti. Meinasin lentää selälleni, kun lattiakaivon kirkkaasta veden pinnasta heijastuikin oma naama. Normaalisti sieltä kurkistaa haiseva viemärimörkö, jolla on harmaalla limageelillä yhdeksi pötköksi sliipattu tukka. Siivoojat olivat puunanneet lattiakaivon kiiltävän puhtaaksi.

Olin niin positiivisesti yllättänyt, että päätin ryhtyä kyseisen siivousfirman kanta-asiakkaaksi.

Kumpaakin tapausta yhdistää se, että yritykset ovat viestinnässään ja markkinoinnissaan tehneet hommia erottuvalla tavalla. Lisäksi ne ovat onnistuneet viemään tuon yllätyksellisyyden osaksi palveluaan. Sillä reseptillä ei voi kuin onnistua.

Sillä kun yllätät asiakkaasi positiivisesti, teet hänestä kanta-asiakkaasi.