Yrityksen tärkein mittari on myynti - Rookie Communications

Yrityksen tärkein mittari on myynti

Yrityksen tärkein mittari on myynti

”Firmojen markkinoinnin ja mainonnan tavoitehan ei aina ole myynnin lisääminen”, sanoi muuankin media-alan yrittäjä taannoin.

Sillä hetkellä vallalla ollut sosiaalis-ekonominen paikallisilmasto ei sallinut minun inttää vastaan, joten nyökyttelin hymyillen ja survaisin kampaviinerin kurkkuuni äänenvaimentimeksi, kun en ilennyt inttää vastaan.

Ajattelin päässäni kuitenkin, että paskat. Jos ei suoraan olekaan, niin ainakin välillisesti se on nimenomaan se.

Jos markkinointia ja mainontaa tehdään liikeyritykselle, sen ainoa tavoite on loppujen lopuksi myynnissä. Firmat elävät rahasta, ja sillä samalla rahalla ne maksavat meidän markkinointispedejen lähettämät laskutkin.

Firmat elävät rahasta, ja sillä samalla rahalla ne maksavat meidän markkinointispedejen lähettämät laskutkin.

Eri asia on sitten se, miten ja milloin temppuja tehdään, ja kuinka pitkälle tulevaisuuteen yrityksen hermo kestää maalitaulun asettaa.

Voi olla, että tähtäin on pidemmällä kuin seuraavan lauantain ruokaostoksissa. Että asiakkaita vaikkapa sitoutetaan yritykseen maalaamalla siitä kuvaa esim. vastuullisena ja ympäristöarvoja kunnioittavana toimijana vuoden, parin ajan.

Kummassakin tapauksessa lopullisena tavoitteena on kuitenkin se, että asiakkaat kantavat roposensa you-know-who’n kassaan.

Siksi myös markkinoinnin ainoa, oikea ja todellinen mittari on lopulta myynnin kehitys. Olkoon tähtäin sitten tulevassa viikonlopussa tai pidemmällä.

Joskus aikaa, tupakkia ja rahaa palaa näennäisesti ei mihinkään. Mutta väitän, että pitkämielisten on oleva valta ja kunnia. Aidolla asialla ja vilpittömin mielin esillä oleminen päihittää pikavoiton perässä tempoilemisen lopulta.

Jatkakaa.

 

PS. Ja hei: en silti välttämättä ole sitä mieltä, että yrityksen ainoa tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen. Älkää sotkeko tätä asiaa siihen.

PSS. Jutellaan julkishallinnon ja kolmannen sektorin hommista toisella kertaa.