Käytätkö valtavia summia sulautuaksesi tapettiin?

Kategoriat Bloogie

Bloogie

Tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia euroja laitetaan markkinoinnin suunnitteluun. Päätetään kohderyhmät, kärkiviestit, äänensävyt ja mitä vielä. Ja sitten kipataan kovalla rahalla ostettuihin mainospaikkoihin täysin mitäänsanomatonta sisältöä. Tapettia.

Ja näin tehdään, vaikka mainostoimisto olisikin yrittänyt ehdottaa jotain vähän erilaista, jolla erotuttaisiin kilpailijoista.

Ihan totta.

Erään toimitusjohtajan repliikki elävästä elämästä: “Meidän toimialalla ei kyllä yleensä ole käytetty noin kirkkaita värejä, vaan sinistä harmaata. Saisiko tätä leiskaa muutettua siihen suuntaan?”

Erottuminen, joukosta esiin nouseminen on kuitenkin edellytys huomatuksi tulemiselle. Ja se on edellytys olemassaololle.

Strateginen suunnittelu on tärkeää, mutta sen lisäksi on jiirissä oltava myös erottumistekijöiden. Parhaassa tilanteessa se löytyy firmastasi luonnostaan: saatatte tehdä jonkun asian paremmin kuin kukaan kilpailijoistanne. Silloin markkinoija pääsee helpolla.

Mutta silloinkin, kun erottautumistekijä on “me tehdään se mikä luvataan” (= erottautumistekijää ei ole, koska kaikkien tuliis lähtökohtaisestikin tehdä näin), erottumalla tapetista on voitettavissa paljon. Jos kilpailijat ovat jokseenkin tasavahvoja, jo pelkällä mieleen jäämisellä on suuri merkitys: asiakas kääntyy tarpeen tullen helpommin sen puoleen, jonka muistaa jo ennalta.

Erotu strategisesti oikeissa paikoissa

Strateginen suunnittelu on ehdottoman tärkeää. Mutta ilman toista ei toimi toinenkaan. Suunnitelma määrittelee pallokentän, jolla pelataan. Mutta lopulta kyse on aina samoista dimensioista: kanavat ja kohderyhmät ovat samat kuin kilpailijoillasi, ja pitääkin olla.

Keskitytään siis jatkossa siihen, että erotutaan. Ollaan se yksi viidestä, jonka ihmiset muistavat.

Mieluiten hyvällä tavalla, toki.

Päivän aikana näkemistämme mainoksista meille jää mieleen vain hyvin harva (joku sanoi, että noin joka kymmenes) – ja niistäkään eivät läheskään kaikki positiivisessa mielessä.

Ei toimi teillä?

“Taas se sönköttää noista kuluttajamarkkinoinnin jutuista. Eihän nuo päde B2B:ssä yhtään”, nillittää siellä joku myynti-insinööri.

Minä taas intän, että päteepähän. Oikeastaan, B2B:ssä taitaisi useimmin olla jopa helpompaa erottua kuin kuluttajamarkkinoinnissa. Siinä, missä kuluttajakaupassa uskalletaan jo vähän irrotellakin, puhutaan firmojen välillä vielä preesneviä, ja happiviiksien kohennustauon aikana seinälle vaihdetaan uusi teknistä dataa pursuava kuvakaappaus taulukkolaskennan sivusta. Pikkuisen liian pienellä fontilla.

Vaan mitäpäs tätä kiistelemään. Asiathan selviää puhumalla. Niin että meille vai teille? Ja kumpi tuo kampaviinerit?

PS: Joulu puskee päälle kuin porotokka, ja samanlaisella intensiteetillä minua on vaadittu käyttämään osa tämänviikkoisesta rookiemedia-ajastani joulutervehdyksen lausumiseen. Siispä: olkaa tervehdityt, peace & love.

(Huikeesta ja timanttisesta vuoden mittaisesta yhteisestä matkasta kiitellään toisiamme erikseen sitten viikon kuluttua, kun työt sotkee se toinen pyhä, vuodenvaihde.)

Rookiemedia

Ota yhteyttä!