Työnantajamielikuva rakennetaan viestinnällä

Kategoriat Bloogie

Bloogie

“Vanhuuseläkkeelle siirtyy vuosittain keskimäärin 10 000 ihmistä enemmän kuin työmarkkinoille tulee nuoria.”

En pidä siitä, että peräkkäisissä blogeissa kirjoitetaan samasta aiheesta, mutta poikkeuksensa sekin sääntö vaatii. Jatkan siis muutaman kappaleen verran työnantajamielikuvan ja siihen liittyvän viestinnän tärkeydestä.

Esimerkki elävästä elämästä: eräs yritys etsi työntekijää ja oli järjestänyt työhaastattelun lupaavan ehdokkaan kanssa. Hyvin nopeasti haastattelun alettua oli kuitenkin käynyt selväksi, että kyseessä oli pikemminkin työnantajahaastattelu: hakija oli pannut haastattelijan tiukille, kysellen ura- ja koulutusmahdollisuuksista, työeduista, yrityksen strategiasta jne. ja ilmoittanut lopuksi harkitsevansa pari päivää, laittaako hakemuksen sisään.

Hyvä jo sekin, että harkitsee. Kaikki hakijat eivät nimittäin jaksa nähdä vaivaa, ellei tietoa edellä mainituista asioita löydy esimerkiksi asianomaisen yrityksen verkkosivuilta. Ja kieltämättä – sen voi helposti tulkita tarkoittavan ko. asioiden olevan retuperällä.

Työvoimapula on ongelman toinen puoli. Ongelman vaikeusaste vaihtelee aloittain ja alueellisesti, mutta faktaa on kumminkin se, että esimerkiksi vanhuuseläkkeelle siirtyy maassamme vuosittain keskimäärin 10 000 ihmistä enemmän kuin työmarkkinoille tulee nuoria. Samaan aikaan työkyvyttömyseläkkeelle hakeutuu 15 – 20 000 henkilöä vuodessa.

Toinen puoli on se, etteivät kriteerit täyttävä tekijä ja hänelle sopiva työ aina osu kohdalleen. Silloin puhutaan kohtaanto-ongelmasta. Varsin todellinen ongelma sekin, ja jälleen: eroja on sekä alueitten että alojen välillä.

Alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen kirjoittaa: “TEM:n analyysit kertovat, että jopa 130 000 työsuhdetta on jäänyt syntymättä, kun työ ei ole löytänyt tekijäänsä. Koko kansantalouden kannalta sanon, että meillä ei ole tähän varaa.”

Olipa kyse kummasta hyvänsä, paljon on tehtävissä (työnantaja)viestinnällä.

Esimerkiksi niin, että kaikki alussa mainitut seikat ja vähän päälle on syytä suoltaa verkkoon kaikkiin yrityksesi kanaviin, jotta hakijat ne sieltä vaivatta löytävät.

Oikean työntekijän palkkaaminen on investointina niitä parhaimpia, mitä yritys voi tehdä. Siihen kannattaa satsata myös markkinointiviestinnän resursseja.

Jos et vielä uskalla ottaa meihin yhteyttä asiain tilan parantamiseksi, lue lisää aiheesta ja ota sitten: www.rookiecom.fi.

Lähteet:

Työvoiman saatavuus, työvoimapula ja kohtaanto-ongelmat vuonna 2022 -raportti, TEM):

https://tem.fi/-/tyovoiman-saatavuus-tyovoimapula-ja-kohtaanto-ongelmat-vuonna-2022-raportti-summaa-tyovoimatiekartta-hankkeen-tulokset

Elina Pylkkäsen kolumni:

https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/meilla-ei-ole-varaa-olla-ratkaisematta-kohtaanto-ongelmaa)

Rookiemedia

Kategoriat Bloogie

”Me ei palkalla aleta kilpailemaan!”

Tulevaisuuden työhaastatteluissa hakijat haastattelevat työnantajaa eikä toisinpäin. CV:t minttiin, työnantajat! Jos keskustelu työpaikan vetovoimasta tai -voimattomuudesta saa passiivis-aggressiivisen käänteen – kuten silloin tällöin käy –…

Lue lisää
Kategoriat Bloogie

”Ei persaukisille”

Uskokaa nyt jo: näkyvyys maksaa, netissäkin. Nythän on niin, että vielä 10 vuotta sitten saattoi riittää, kun teki tilin Facebookiin ja ilmoitti seinällään puodin olevan…

Lue lisää

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.